2014. június 12., csütörtök

Milyen lesz az autó 2000-ben? - 2.rész

Marad a robbanómotor

Mást- remélem nem orrolnak meg rám a sci-fi- hívők- nemigen kínál a 2000. év automobilja: éppen úgy bádogból és műanyagokból lesz, mint mai elődei, négy keréken fog gurulni, és nem megy feledésbe a robbanómotor. A villanyautónak csak a városokon belül van jövője.

Öt-hét évre van szükség, míg egy új autótípus az első vázlatoktól eljut a szerelőszalagokig. Egy-egy modell hozzávetőleg tíz évig „él”. De a létfontosságú szervei, a sebességváltó-szerkezet és főleg a motor sokkal szívósabbak, egyik típusról a másikra öröklődhetnek. Mivel az ezredfordulóig alig több, mint 20 év van hátra, ki-ki levonhatja a következtetést.

Szóval nem változik az autó, legföljebb néhány csecsebecsével több lesz rajta? Tévedés! Mert azok a bizonyos csecsebecsék mindent megváltoztatnak. A most használatos gépkocsi veszélyes jármű. Biztos reflexeket követel a vezetőtől, állandó, megfeszített figyelmet, és azt, hogy időről időre „autóorvoshoz” vigye. Szertelenül pocsékolja az üzemanyagot, mérgezi a levegőt. A küllemében keveset változó utód biztonságos lesz, könnyen kezelhető, takarékos és tiszta. Mindazt, amit a hagyományos technika függőben hagyott, megoldja az új technológiai forradalom, az elektronika hatalomra jutása.

Nézzük például a kényelmet. Nos, a sebességváltás marad. Nélkülözhetetlen, mivel a robbanómotor hajtóereje gyakorlatilag állandó, holott a „kért erőkifejtés” (indulásnál, hegynek fölfelé stb.) folyton változik. Viszont nem lesz kuplung és sebességváltó kar. Az amerikaiak már régesrégóta készítenek automata sebességváltókat. Tökéletesen működnek, de van hátrányuk is. Az európai autósok idegenkednek tőlük, mert „lomhák és nem csiklandósok”, de ennél sokkal súlyosabb vádpont, hogy erőtöbbletre van szükségük, következtetésképp több energiát fogyasztanak – és ez a mai korban, ugye, rossz ajánlólevél... Az elektronika minden lehető ellenvetést elhessint. Mert az elektronika révén bármikor meg lehet tudni, mit „követeljünk” a motortól, és a kapott információnak megfelelően automatikusan lehet váltást-visszaváltást „parancsolni”, sebességfokozatot választani- méghozzá energiafelhasználás nélkül. Az elektronika, akár néhány másodpercen belül is, több tucat sebességbe tud kapcsolni, nincs az a villámkezű Lauda, aki utána csinálná...

(198? ????)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése